10 gode råd til at undgå støj i storrumskontoret

20. jan, 19:16
Sidder I mange på samme kontor, kender du helt sikkert til enerverende larm, som gør, at du bliver afbrudt i arbejdet og ikke kan koncentrere dig. Her får du et opslag med gode råd, som du kan bruge som udgangspunkt til at tage en snak med dine kolleger, eventuelt din arbejdsmiljørepræsentant og chef om, hvordan I mindsker forstyrrelser hos jer. Det handler både om indretning, teknik og adfærd.

Denne artikel er tidligere bragt på HK privat og bringes på A4 Jobliv i samarbejde med HK privat

De 10 gode råd har HK Privat udarbejdet sammen med Ole Ryssel Rasmussen, som er chefkonsulent i teknisk og strategisk arbejdsmiljø ved ArbejdsmiljøCentret.

1. Sæt de rigtige mennesker sammen

Der er ofte ikke tænkt nok over, hvilke mennesker man sætter sammen. Det vil fx ofte være en dårlig idé at sætte sælgere sammen med kolleger, som har meget koncentrationskrævende arbejde. Men det handler ikke kun om jobfunktioner. Man skal også tænke på folks personligheder og krav til koncentration i forhold til hvor man placerer folk.

2. Sørg for, at i ikke sidder for tæt

Jo tættere I sidder, des værre er støjgenerne fra kollegerne. Arbejdstilsynets krav siger, at der skal være 12 kubikmeter luft pr. medarbejder - i nogle tilfælde kan det være helt ned til 8 kubikmeter. Jeg plejer at sige, at det er værre end forholdene for burhøns. Plus at det ikke nødvendigvis giver så meget mening at tale om kubikmeter, da det også afhænger af, hvor højt der er til loftet. Vi anbefaler, at der er 10 kvadratmeter til rådighed pr. medarbejder i et storrumskontor. 

3. Overvej, hvilken vej i vender

Folk sidder meget ofte og kigger imod hinanden, men hvis du fx sidder over for en, som snakker højt og ofte i telefon, så kan det være enormt forstyrrende. Og så kan afskærmning imellem skrivebordene være en god idé. Men hvis det er muligt, så er det også værd at overveje, om folk skal vende i samme retning. Mulighederne er mange og vil alle have fordele og ulemper.

4. Indret jer, så der ikke inviteres til at gå igennem kontoret

Sørg for, at der er så lidt trafik igennem kontoret som overhovedet muligt. Jeg har set eksempler på, at en leder var placeret nede i hjørnet af et storrumskontor, så flere medarbejdere ofte skulle bevæge sig derned og tale. Det er en dårlig idé. Det samme gælder selvfølgelig placeringen af fx printerrum, kaffeautomater, mødelokaler og toiletter.

5. Hav et ekstra kontor til koncentrationskrævende arbejde

Alle medarbejdere kan have behov for at koncentrere sig ekstra meget. Derfor er det vigtigt, at der er et ekstra lokale, hvor man kan trække hen, hvis man har nogle særligt koncentrationskrævende opgaver. Det kan også være der, man går hen, hvis man har et længere telefonopkald. Og så skal man selvfølgelig bruge det - hvilket ikke altid sker, selv om muligheden er der. Men et nemt tilgængeligt rum med adgang til de systemer, man skal bruge, er i hvert fald en start. 

6. Hjælp akustikken med møbler og kunst

Arbejdstilsynet har regler for akustikken i et arbejdsrum. Det bliver målt i efterklangstid, som er den tid, det tager en lyd at dø ud i rummet. Det kan man få målt. Men i første omgang kan man også bare bruge sine øjne og ører. Hvis du ret tydeligt kan høre, hvad de snakker om nede i den anden ende af lokalet, så er der formentlig noget galt med akustikken. Der bør som minimum være lyddæmpende lofter, men I kan også hjælpe det på vej med fx akustikskærme, møbler eller akustikplader på væggene - eventuelt med tryk på, så det ligner malerier.

7. Få målt jeres støj i en begrænset periode

Hvis I oplever, at der er for meget støj på jeres kontor, kan det være en god idé i en afgrænset periode at måle jeres støjniveau. Der findes forskellige gadgets, som kan måle støjniveauet, så man så på en skærm kan se, hvornår man når et vist niveau. Det kan skabe opmærksomhed på folks adfærd.

8. Lav en adfærdspolitik

- Snak løbende om, hvordan I har den bedst mulige adfærd i forhold til ikke at forstyrre andre. Det kan fx handle om at gå hen til dem, man vil snakke med, og en aftale om, hvornår man fx går ud af rummet, når man har lange samtaler. Og så er det helt afgørende at skabe en kultur, hvor det er legalt at kommentere på folks adfærd, uden at det skaber konflikt. 

9. Hav det rigtige udstyr, og brug det rigtigt

Det er en rigtig god idé at have støjreducerende headset. Det blokerer for rigtig mange af de akustiske forstyrrelser. Derudover kan konstant ringende telefoner være meget forstyrrende på et storrumskontor. De bør indstilles sådan, at de giver et lyssignal i stedet for at ringe.

10. Få ting til at holde op med at larme 

Der er mange ting - foruden mennesker - som kan lave forstyrrende larm. Så find ud af, hvor forstyrrelserne reelt kommer fra. Printeren skal af mange grunde helt ud af kontoret, eller måske er der brug for en lydløs dørlukker til toilettet.

Her kan du læse mere om gode råd til arbejdsmiljøet fra HK Privat

Kontakt

Redaktionen
[email protected]

Redaktionschef for A4 Medier

Iver Houmark Andersen
[email protected]
+45 27277661

Jobannoncer

[email protected]
+45 7174 7377

Kommercielt samarbejde

Jesper Berg
[email protected]
+45 93990460

A4 Jobliv er en del af Avisen.dk Aps
CVR-nr. 31470021
Islands Brygge 32D
DK-2300 København S

Ansvarshavende chefredaktør

Nicolai Kampmann
[email protected]


Annoncering

Forretningsbetingelser